The genetics of atypical hemolytic uremic syndrome

非典型溶血尿毒症综合征的遗传学

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作者:Wouter J C Feitz, Nicole C A J van de Kar, Dorothea Orth-Höller, Lambert P J W van den Heuvel, Christoph Licht

Abstract

Abstract in English, German Atypical hemolytic uremic syndrome (aHUS) is a disorder characterized by thrombocytopenia and microangiopathic hemolytic anemia due to endothelial injury. aHUS is felt to be caused by defective complement regulation due to underlying genetic mutations in complement regulators or activators, most often of the alternative pathway. Mutations causing aHUS can be subdivided into two groups, loss of function mutations (affecting factor H, factor H-related proteins, membrane co-factor protein, and factor I), and gain of function mutations (affecting factor B and C3). As more information becomes available on the relationship between specific mutations and clinical outcome, complete genetic workup of aHUS patients becomes more and more important. In this review, we will discuss the genetic background of aHUS, the role of complement for aHUS pathogenesis, and the different groups of specific mutations known to be involved in the pathogenesis of aHUS. Das atypische hämolytisch-urämische Syndrom (aHUS) ist durch Thrombozytopenie und mikroangiopathische hämolytische Anämie im Kontext einer Endothelzellschädigung charakterisiert. Die Ursache des aHUS ist ein Defekt in der Regulation des Komplementsystems, der durch genetische Mutationen von Komplementregulatoren oder -aktivatoren meist im Bereich des alternativen Wegs verursacht wird. Krankheitsverursachende Mutationen können in zwei Gruppen eingeteilt werden: „loss of function“ (Komplementregulatoren Factor H, Factor H related proteins, Membrane-cofactor-protein und Factor I) und „gain of function“ Mutationen (Komplementaktivatoren Factor B und C3). Die enge Genotyp-Phänotyp-Korrelation unterstreicht die Notwendigkeit einer vollständigen genetischen Diagnostik.Im vorliegenden Review werden die Bedeutung des Komplementsystems und der spezifischen genetischen Ursachen, die für die Pathogenese des aHUS relevant sind, diskutiert.

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